pracownicze.com.pl

Klucz do efektywności zawodowej to zdrowy sen 

Zdrowy sen to nie marnowanie 8 godzin dziennie, a czynność niezwykle ważna w naszym życiu. Wpływa on nie tylko na samopoczucie i wygląd, ale przede wszystkim na pracę umysłu w ciągu dnia. Odpowiednio długi i komfortowy sen jest warunkiem koniecznym, by zachować szybkość reakcji, logiczne myślenie i zdolność do podejmowania decyzji. Od niego zależy również kreatywność, koncentracja i skuteczne zapamiętywanie. Niewyspani jesteśmy niezdolni do nawiązywania korzystnych interakcji z otoczeniem, relacji biznesowych i intratnych współprac. Nic więc dziwnego, że do pozostania efektywnym w pracy i osiągania sukcesów, potrzebujemy być wyspanymi. Dlatego nie jest wszystko jedno, w jakim miejscu i warunkach spędzimy np. 7 dni delegacji.

Zauważ swoje potrzeby

Potrzeba snu i długość jego trwania jest kwestią indywidualną, jednak jego niedobór zawsze przynosi te same negatywne konsekwencje. Powinniśmy kierować się tym, co podpowiada nam nasz organizm poprzez działanie biologicznego zegara okołodobowego. Nie powinniśmy ignorować sygnałów takich, jak zmęczenie, senność, niepełny odbiór docierających do nas bodźców, czy zapominanie. Nasze ciało w ten sposób daje nam do zrozumienia, że jakość naszego snu nie jest wystarczająca. Aby zapewnić organizmowi właściwy wypoczynek, należy przestrzegać najważniejszych zasad tzw. higieny snu, niezależnie od tego, czy spędzamy noce w domu czy na wyjeździe pracowniczym.

Co robić, by mieć zdrowy sen?

Zapewnienie sobie komfortowego snu wiąże się z przestrzeganiem kilku prostych zasad, które znajdują się poniżej. Tym bardziej powinniśmy ich przestrzegać, ponieważ nie tylko długość, ale zwłaszcza jakość snu, wpływa na efektywność naszej pracy.

Zasady dobrego wysypiania się, również podczas delegacji:

Ostatni, a najlepiej lekkostrawny posiłek, spożyj najpóźniej 3 – 4 godziny przed zaśnięciem. Wpływa to nie tylko na utrzymanie godnej podziwu sylwetki, ale także nie prowokuje aktywności układu pokarmowego, która mogłaby zaburzyć spokojny sen.
Na pół godziny przed snem przewietrz sypialnię. Sprawdź też czy temperatura i wilgotność są odpowiednie. Dotlenienie organizmu wpływa pozytywnie na wszystkie jego układy.

By nie nabawić się rozdrażnienia, a ostatecznie frustracji, co najmniej pół godziny przed snem unikaj czynności, które mogą zaangażować Cię emocjonalnie.

Ustal stałą godzinę, o której będziesz kładł/a się spać. Pozwoli to na wyrobienie nawyku, dzięki któremu Twój organizm zostanie zaprogramowany i np. czas od 22:00 do 6:00 rano będzie uznawał za przeznaczony na wypoczynek.
Podstawową potrzebą w trakcie snu, by był on zdrowy i odpowiednio relaksował, jest prawidłowe podparcie głowy, pleców i kończyn. Nie gódź się na byle jaki materac w kwaterze. Noclegodawca powinien zapewnić Ci także pościel z naturalnych materiałów.
Nie próbuj zasypiać na siłę i za wszelką cenę. Wylegiwanie się w łóżku przed snem wbrew pozorom nie sprzyja skutecznemu wypoczynkowi. Jeśli czujesz, że dziś nie zaśniesz o określonej porze, zrób sobie spacer przed pójściem do łóżka lub przedłuż prysznic/kąpiel.

Miejsce noclegowe powinno zapewnić Ci wyciszenie i możliwość zaciemnienia pomieszczenia sypialnego na noc. W ciągu dnia nie przebywaj w niedoświetlonych przestrzeniach. Taki podział jest konieczny, bo nasz zegar biologiczny oparty jest w głównej mierze na zmianach światło/ciemność.

Sypialnia zarówno w Twoim domu, jak i na wyjeździe, powinna być tak zaprojektowana, by zapewnić Ci pole widzenia wolne od sprzętów elektronicznych, które emitują światło. Po tym, jak się położysz w łóżku, nie powinieneś/naś mieć możliwości oglądania telewizji ani sprawdzania godziny, bo jest to stresogenne. A przed snem ważne jest wyciszenie i spokój.

Staraj się przesypiać wielokrotność 1,5 godziny. Takie wskazanie wynika z biologicznych uwarunkowań organizmu. Sen składa się bowiem z cykli, w których przeplatają się fazy snu płytkiego i głębokiego, a trwa to ok. 90 minut. Jakość snu i poziom wypoczęcia uzależnione są od tego, w jakiej fazie dojdzie do wybudzenia. Abyś rano czuł/a się dobrze, pobudka powinna nastąpić podczas fazy płytkiego snu, a ta pojawia się po każdej przespanej ok. 1,5 godziny.

Po obudzeniu, nie wyleguj się, nie przewracaj z boku na bok, nie wydłużaj snu przestawiając drzemki w telefonie, nie dawaj sobie kolejnych dziesięciu minut snu. Takie przyzwyczajenia rozleniwiają organizm i psują efekt zachowania higieny snu.
Rano również wstawaj o stałej porze. Nawet jeśli Twoja delegacja obejmuje niedziele, w takie dni też nie odpuszczaj sobie harmonogramu. Wstań wcześnie, o „swojej” godzinie i poświęć uzyskany czas np. na zwiedzanie okolicy.
W ciągu dnia oprócz zadań zawodowych, realizuj też swoje pasje. Nie stroń od aktywności fizycznej, turystyki czy poznania kultury regionu, do którego przyjechałeś/aś, bo sprzyja to zdrowemu zmęczeniu organizmu zanim położysz się spać.

Jak widzisz, bardzo wiele w kontekście dobrego snu zależy od Ciebie. Tym niemniej, nie gódź się na niedopilnowania ze strony noclegodawcy. Właściciele kwater, którzy mają na celu dobro swoich gości, z pewnością zapewnią Ci komfort spędzania czasu i wysoką jakość wypoczynku. Do noclegodawców takich należymy i my! Zapraszamy Cię do korzystania z naszych usług, bo wiemy, czego Ci trzeba. 

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

ZADZWOŃ

48 669-670-970
48 502-312-129
48 695-781-861 - serwis

GODZINY PRACY

poniedziałek - piątek 8:00 - 22:00
sobota, niedziela 10:00 - 18:00